http://webwinkelverbeteren.nl


Webwinkelverbeteren.nl

vrijdag 24 februari, 2012 om 10:14 am / 0 comment

Extreem lange checkout funest voor conversie

Gisterenavond plaatste ik een bestelling bij een webwinkel die ik verder niet bij naam zal noemen hier. Toen ik bij de check-out pagina kwam wist ik even niet of ik moest lachen of moest huilen. Het was zo ongeveer het langste formulier dat ik ooit gezien had. Dat is funest voor een goede conversie!

Mijn insteek bij formulieren is altijd om het absolute minimum aan informatie te vragen aan je klant. Zeker wanneer je graag wilt dat het formulier ingevuld wordt. Tijdens het plaatsen van een bestelling wil je dan ook zo min mogelijk drempels opwerpen voor je klant.

Omdat je het in zijn volledigheid moet zien om het te geloven plaats ik hieronder het volledige formulier waarop ik terecht kwam in deze webwinkel.

Lang formulier

Je snapt waarom de moed me in de schoenen zakte. Ik heb overwogen om mijn bestelling bij een andere webwinkel te plaatsen, maar uiteindelijk toch doorgezet. Al was het alleen maar om te kijken of ik nog meer van dit soort prachtformulieren (in de negatieve zin van het woord) tegen zou komen.

Nu zijn er aan het begin van het formulier een aantal verplichte velden. De vraag komt dan ook bij me op waarom de rest van de velden er nog is. Natuurlijk kan het best praktisch zijn om een alternatief adres in te vullen, maar vraag je eens af hoe weinig dit in de praktijk gebruikt zal worden. Je kunt dit op zijn minst in een ingeklapt deel van het formulier verstoppen.

Het totale formulier had ook in de ruimte van alleen het eerste blok gepast. Alleen al uit het eerste blok zijn zo velden te verwijderen waar je absoluut niks aan hebt, ook niet als hyperactieve marketeer.

En ik ga nog maar even niet eens beginnen over de ‘ga terug’ knop onderaan het formulier die vlak naast een op eenzelfde manier vormgegeven ‘ga verder’ knop staat. Daar kom ik in een toekomst artikel zeker nog op terug..

Over de auteur; Elja Trum

Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..

Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.

  • Meer artikelen door Elja Trum
  • Blog
  • Twitter

Related Posts



Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Reageren

Je e-mail adres wordt niet getoond.

Je kunt deze codes gebruiken: <a href="" title=""></a> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>.


Rubrieken

  • After sales
  • Content
  • Conversie optimalisatie
  • Hoe het niet moet
  • seo

Recente Artikelen

  • Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
  • Biedt meer betaalmethodes voor meer bestellingen 30-03-2012
  • Basis zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel 21-03-2012
  • Vermijd geautomatiseerde teksten bij je producten 06-03-2012
  • Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
  • Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen 29-02-2012
  • Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
  • Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
  • Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
  • Voorkom weglopende klanten door kortingscodes 23-02-2012

  • Twitter
  • Rss
http://webwinkelverbeteren.nl
© 2012 by Directshop