Voorkom weglopende klanten door kortingscodes
Veel webwinkeliers willen gebruik maken van kortingscodes. Een goed marketinginstrument om bijvoorbeeld klanten aan te moedigen nogmaals een bestelling te komen doen. In winkelwagens kun je daarom vaak kiezen voor het invullen van een kortingscode. Helaas kun je hierdoor ook klanten kwijtraken. Gelukkig is daar een oplossing voor.
Er wordt namelijk vaak prominent een invoerveld getoond met een tekst erbij in de trant van ‘Voer hier uw kortingscode in‘. Dat is natuurlijk leuk bedacht door de techneut die je webwinkel gemaakt heeft, maar het is niet de handigste manier.
Voor iedereen die geen kortingscode heeft is dit hét moment om met behulp van Google op zoek te gaan naar zo’n kortingscode. Er zijn immers tientalle websites die kortingscodes van verschillende webwinkels verzamelen en delen. Een gevaarlijk moment voor de webwinkelier, want de kans is best aanwezig dat de klant nooit meer terug komt. Wellicht vinden ze een kortingscode van een andere webwinkel of gebruiken ze een prijsvergelijker en ontdekken ze dat het product bij je concurrent goedkoper is.
Je wilt dus voorkomen dat bezoekers gaan zoeken, maar je wilt wel de kortingscode aanbieden voor degene waarvoor je marketingcampagne bedoeld is. Het is dus belangrijk dat je subtiel omgaat met de mogelijkheid een kortingscode in te voeren.
Couponcodes en weg met het invoerveld
Een eerste stap hiervoor is het hernoemen van je kortingscode. Wanneer je het hebt over een actiecode of couponcode is de relatie met korting al een stuk lager. Het is een doodsimpele aanpassing, maar het kan je direct een hogere conversie opleveren.
De twee stap is het weghalen van het invoerveld. Zo’n invoerveld lokt uit om ingevuld te worden. Toon het veld dus gewoon niet direct. In plaats daarvan toon je eerst een simpel tekstlinkje ‘Couponcode invoeren’. Klikt de bezoeker hier op dan verschijnt het invoerveld voor de couponcode. Er is dus niet direct een invoerveld te zien, alleen maar een eenvoudige tekstlink.
Bovenstaande screenshot is van Bol.com. Deze webwinkel heeft het goed aangepakt; zij tonen inderdaad alleen een onopvallende tekstlink. Heb je als bezoeker een couponcode dan weet je het invoerveld door er op te klikken te vinden. Heb je geen code dan kijk je gemakkelijk over de vraag heen.
Zo kun je met een simpele oplossing het aantal winkelwagenverlaters verkleinen.
Over de auteur; Elja Trum
Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..
Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.
Recente Artikelen
-
Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
-
Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
-
Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
-
Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
-
Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
[...] heb ik meerdere suggesties voor het verbeteren van deze winkelwagen (zoals onder andere het aanpassen van de kortingscode mogelijkheid), maar ik richt me nu even specifiek op de ‘afrekenen’ knop. Dit is immers [...]
1 comment
[...] heb ik meerdere suggesties voor het verbeteren van deze winkelwagen (zoals onder andere het aanpassen van de kortingscode mogelijkheid), maar ik richt me nu even specifiek op de ‘afrekenen’ knop. Dit is immers [...]
Reageren
Je e-mail adres wordt niet getoond.