http://webwinkelverbeteren.nl


Webwinkelverbeteren.nl

donderdag 23 februari, 2012 om 5:23 pm / 1 reactie

Voorkom weglopende klanten door kortingscodes

Veel webwinkeliers willen gebruik maken van kortingscodes. Een goed marketinginstrument om bijvoorbeeld klanten aan te moedigen nogmaals een bestelling te komen doen. In winkelwagens kun je daarom vaak kiezen voor het invullen van een kortingscode. Helaas kun je hierdoor ook klanten kwijtraken. Gelukkig is daar een oplossing voor.

Er wordt namelijk vaak prominent een invoerveld getoond met een tekst erbij in de trant van ‘Voer hier uw kortingscode in‘. Dat is natuurlijk leuk bedacht door de techneut die je webwinkel gemaakt heeft, maar het is niet de handigste manier.

Voor iedereen die geen kortingscode heeft is dit hét moment om met behulp van Google op zoek te gaan naar zo’n kortingscode. Er zijn immers tientalle websites die kortingscodes van verschillende webwinkels verzamelen en delen. Een gevaarlijk moment voor de webwinkelier, want de kans is best aanwezig dat de klant nooit meer terug komt. Wellicht vinden ze een kortingscode van een andere webwinkel of gebruiken ze een prijsvergelijker en ontdekken ze dat het product bij je concurrent goedkoper is.

Je wilt dus voorkomen dat bezoekers gaan zoeken, maar je wilt wel de kortingscode aanbieden voor degene waarvoor je marketingcampagne bedoeld is. Het is dus belangrijk dat je subtiel omgaat met de mogelijkheid een kortingscode in te voeren.

Couponcodes en weg met het invoerveld
Een eerste stap hiervoor is het hernoemen van je kortingscode. Wanneer je het hebt over een actiecode of couponcode is de relatie met korting al een stuk lager. Het is een doodsimpele aanpassing, maar het kan je direct een hogere conversie opleveren.

De twee stap is het weghalen van het invoerveld. Zo’n invoerveld lokt uit om ingevuld te worden. Toon het veld dus gewoon niet direct. In plaats daarvan toon je eerst een simpel tekstlinkje ‘Couponcode invoeren’. Klikt de bezoeker hier op dan verschijnt het invoerveld voor de couponcode. Er is dus niet direct een invoerveld te zien, alleen maar een eenvoudige tekstlink.

Bovenstaande screenshot is van Bol.com. Deze webwinkel heeft het goed aangepakt; zij tonen inderdaad alleen een onopvallende tekstlink. Heb je als bezoeker een couponcode dan weet je het invoerveld door er op te klikken te vinden. Heb je geen code dan kijk je gemakkelijk over de vraag heen.

Zo kun je met een simpele oplossing het aantal winkelwagenverlaters verkleinen.

Over de auteur; Elja Trum

Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..

Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.

  • Meer artikelen door Elja Trum
  • Blog
  • Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

  • Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen - Webwinkel Verbeteren zegt:
    29 februari 2012 om 12:31

    [...] heb ik meerdere suggesties voor het verbeteren van deze winkelwagen (zoals onder andere het aanpassen van de kortingscode mogelijkheid), maar ik richt me nu even specifiek op de ‘afrekenen’ knop. Dit is immers [...]

    Beantwoorden
  • 1 comment


    1. Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen - Webwinkel Verbeteren Pingback:29 februari 2012 at 12:31

      [...] heb ik meerdere suggesties voor het verbeteren van deze winkelwagen (zoals onder andere het aanpassen van de kortingscode mogelijkheid), maar ik richt me nu even specifiek op de ‘afrekenen’ knop. Dit is immers [...]




    Reageren

    Je e-mail adres wordt niet getoond.

    Je kunt deze codes gebruiken: <a href="" title=""></a> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>.


    Rubrieken

    • After sales
    • Content
    • Conversie optimalisatie
    • Hoe het niet moet
    • seo

    Recente Artikelen

    • Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
    • Biedt meer betaalmethodes voor meer bestellingen 30-03-2012
    • Basis zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel 21-03-2012
    • Vermijd geautomatiseerde teksten bij je producten 06-03-2012
    • Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
    • Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen 29-02-2012
    • Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
    • Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
    • Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
    • Voorkom weglopende klanten door kortingscodes 23-02-2012

    • Twitter
    • Rss
    http://webwinkelverbeteren.nl
    © 2012 by Directshop