http://webwinkelverbeteren.nl


Webwinkelverbeteren.nl

dinsdag 28 februari, 2012 om 1:44 pm / 0 comment

Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel

Bij een webwinkel kreeg ik vandaag op de productpagina de mogelijkheid om een maat te kiezen. De keuze kon ik maken via een drop-down box. Toen ik er op klikte bleek echter dat er helemaal geen keuze te maken viel; de getoonde optie was de enige mogelijkheid.

Overbodige keuzemogelijkheid vermijden

Ik begrijp best hoe dit, vanuit de webbouwer gezien, zo gekomen is. Er is een generiek systeem gebouwd waarbij de maat altijd gekozen kan worden, ook als er geen keuze is. Het is echter wel iets dat eigenlijk heel eenvoudig op te lossen is: toon wanneer er geen keuze is gewoon als tekst de waarde uit de drop-down box.

Technisch gezien kan onzichtbaar via een verborgen veld alsnog de juiste waarde meegegeven worden aan de winkelwagen. Zo is de aanpassing die de webbouwer hoeft te doen minimaal. Het zijn dit soort kleine details die het prettiger maken om bij de ene webwinkel te shoppen boven de andere.

In dit voorbeeld gold hetzelfde overigens ook voor de kleur; ook hier was maar één keuzemogelijkheid.

Over de auteur; Elja Trum

Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..

Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.

  • Meer artikelen door Elja Trum
  • Blog
  • Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Reageren

Je e-mail adres wordt niet getoond.

Je kunt deze codes gebruiken: <a href="" title=""></a> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>.


Rubrieken

  • After sales
  • Content
  • Conversie optimalisatie
  • Hoe het niet moet
  • seo

Recente Artikelen

  • Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
  • Biedt meer betaalmethodes voor meer bestellingen 30-03-2012
  • Basis zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel 21-03-2012
  • Vermijd geautomatiseerde teksten bij je producten 06-03-2012
  • Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
  • Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen 29-02-2012
  • Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
  • Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
  • Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
  • Voorkom weglopende klanten door kortingscodes 23-02-2012

  • Twitter
  • Rss
http://webwinkelverbeteren.nl
© 2012 by Directshop