Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel
Bij een webwinkel kreeg ik vandaag op de productpagina de mogelijkheid om een maat te kiezen. De keuze kon ik maken via een drop-down box. Toen ik er op klikte bleek echter dat er helemaal geen keuze te maken viel; de getoonde optie was de enige mogelijkheid.
Ik begrijp best hoe dit, vanuit de webbouwer gezien, zo gekomen is. Er is een generiek systeem gebouwd waarbij de maat altijd gekozen kan worden, ook als er geen keuze is. Het is echter wel iets dat eigenlijk heel eenvoudig op te lossen is: toon wanneer er geen keuze is gewoon als tekst de waarde uit de drop-down box.
Technisch gezien kan onzichtbaar via een verborgen veld alsnog de juiste waarde meegegeven worden aan de winkelwagen. Zo is de aanpassing die de webbouwer hoeft te doen minimaal. Het zijn dit soort kleine details die het prettiger maken om bij de ene webwinkel te shoppen boven de andere.
In dit voorbeeld gold hetzelfde overigens ook voor de kleur; ook hier was maar één keuzemogelijkheid.
Over de auteur; Elja Trum
Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..
Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.
Recente Artikelen
-
Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
-
Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
-
Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
-
Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
-
Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
Reageren
Je e-mail adres wordt niet getoond.