Duidelijke knoppen in je winkelmandje zorgen voor meer bestellingen
Wanneer een bezoeker een product in je winkelwagen plaatst weet je dat de bezoeker oprecht interesse heeft in het product en een koopintentie heeft. De winkelwagen is dan ook een belangrijke pagina. Je wilt er voor zorgen dat het zo eenvoudig mogelijk is om de bestelling af te ronden.
De winkelwagen is daarom dan ook een belangrijke plek om conversie optimalisaties door te voeren. In de praktijk valt er helaas meestal ook een boel te verbeteren. Zo kwam ik bij een wijnwebwinkel onderstaande winkelwagen pagina tegen.
Nu heb ik meerdere suggesties voor het verbeteren van deze winkelwagen (zoals onder andere het aanpassen van de kortingscode mogelijkheid), maar ik richt me nu even specifiek op de ‘afrekenen’ knop. Dit is immers de belangrijkste knop van deze pagina; je wilt dat de bezoeker zijn bestelling af gaat ronden.
In dit voorbeeld krijgt de ‘afrekenen’-knop niet de aandacht die hij verdient. Hij is weliswaar wat groter dan de gemiddelde tekst op de pagina, maar het is geen duidelijke knop. Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder op een knop klikken dan een tekstlink. Het is dus slim om deze belangrijke actie het uiterlijk van een knop te geven.
Ook is de ‘afrekenen’-knop nu opgezet in dezelfde stijl als de ‘verder winkelen’-knop. Het is natuurlijk best leuk als klanten nog meer bestellen, maar dat is niet het belangrijkste. Maak deze knop daarom veel minder opvallend; een simpele tekstlink is voldoende. Een voorbeeld van hoe het ook kan zie je hieronder.
In bovenstaand voorbeeld is het direct duidelijk wat de volgende stap is voor de bezoeker. Verder winkelen kan ook nog steeds, maar is nu veel minder prominent.
Over de auteur; Elja Trum
Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..
Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.
Recente Artikelen
-
Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
-
Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
-
Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
-
Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
-
Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
Reageren
Je e-mail adres wordt niet getoond.