Vermijd geautomatiseerde teksten bij je producten
Vaak is het mogelijk om van een fabrikant of leverancier een productbestand te krijgen met daarin per product de benodigde informatie. Regelmatig wordt er ook een productomschrijving meegeleverd. Het is echter meestal slimmer om geen (of beperkt) van deze teksten gebruik te maken.
Het is namelijk lastig om met de standaard teksten hoog te eindigen binnen de zoekresultaten van Google. Zeker wanneer het om grote leveranciers gaat zullen de teksten op tientallen webwinkels op internet gebruikt worden. Jouw tekst is dan niet uniek genoeg om door Google geïndexeerd te worden. De informatie wordt dan opgeslagen als zijnde ‘dublicate content’.
Vanuit Google gezien is dit logisch, als er tientallen webwinkels zijn die dezelfde informatie tonen, waarom zou je zoekers dan lastig vallen met tien maal dezelfde resultaten. Eén resultaat is voldoen en helaas is de kans groot dat jouw webwinkel niet dit ene resultaat is.
Unieke productinformatie
De oplossing is simpel; schrijf bij elk product jouw eigen unieke productinformatie. Google heeft circa 250 unieke woorden nodig om te bepalen waar een pagina over gaat, dus dit is een goede richtlijn om aan te houden voor de lengte van de tekst. Wanneer jouw productinformatie helemaal uniek is, is dat een goede reden om jouw pagina in de zoekresultaten te tonen.
Wellicht heb je echter 50.000 producten in je webwinkel. Dan is het inderdaad niet zo eenvoudig om per product unieke content te schrijven. Het is dan slim om de top 100 producten die het best verkopen (of die je het liefst zou verkopen) in elk geval wel een unieke omschrijving te geven. Heb je de top 100 gehad, dan kun je altijd nog verder gaan met andere producten.
Over de auteur; Elja Trum
Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..
Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.
Recente Artikelen
-
Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
-
Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
-
Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
-
Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
-
Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
Reageren
Je e-mail adres wordt niet getoond.