Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail
Bij de meeste webwinkels houdt het contact met de klant op zodra de verzendmelding naar de klant verzonden is. Dat is jammer, want je hebt bij elke klant nog de mogelijkheid er meer uit te halen door een paar dagen later een opvolg e-mail te sturen. Dat zorgt voor blije klanten én geeft jouw bruikbare input.
In je opvolgmail is de belangrijkste vraag of de order naar tevredenheid verlopen is. Zijn alle producten goed aangekomen? Zijn er nog vragen over het gebruik van het product, en dergelijke. Zorg dat klanten ook gewoon kunnen reply’en op je e-mail (dus geen no-reply e-mailadres) zodat ze je op een gemakkelijke manier kunnen laten weten wat er mis ging of juist goed.
De reactie die je krijgt biedt je de kans om van een klant die niet tevreden is alsnog een enthousiaste klant te maken. Wanneer iets mis gaat en je lost het op een goede en nette manier op zullen mensen zelfs beter onthouden dat ze tevreden over je zijn dan wanneer alles in één keer goed gaat. Dit soort klanten zal eerder ook aan vrienden laten weten dat het bij jou allemaal goed geregeld is.
Is de klant tevreden dan kun je hem in diezelfde opvolgmail al direct vragen om een positieve review achter te laten. Dat kan zijn bij verschillende vergelijksingssites waar je op vermeldt staat, maar natuurlijk ook als positieve klantervaring op je eigen webwinkel.
Vervolgverkoop
Je kunt de e-mail ook direct gebruiken om een vervolgaankoop te stimuleren. Bijvoorbeeld door relevante producten te noemen (met afbeelding en link naar de webwinkel) die een uitstekende aanvulling zijn op het product dat besteld was. Ook kun je een incentive aanbieden; een korting op een volgende bestelling of eventueel zelfs een kortingscode die ze weg kunnen geven aan een vriend of kennis.
Wanneer je klant enthousiast is over het product zal deze er hoogstwaarschijnlijk ook enthousiast over praten met zijn vrienden. Wanneer deze daardoor ook interesse tonen zal de klant jullie graag aanraden, inclusief de kortingscode.
Een opvolgmail kan je op deze manier dus niet alleen enthousiaste klanten opleveren, maar ook extra verkopen en nieuwe klanten. Heb je nog geen opvolgmail dan is dit zeker het uitproberen waard!
Over de auteur; Elja Trum
Elja Trum heeft reeds 10 artikelen geschreven op Webwinkelverbeteren.nl..
Elja Trum is e-commerce Consultant bij Directshop. Daarnaast heeft hij een succesvol blog over fotografie. Elja is getrouwd en is vader van zoon Mika.
Recente Artikelen
-
Controleer je bestelproces regelmatig 27-06-2012
-
Enthousiaste klanten dankzij een opvolgmail 01-03-2012
-
Vermijd overbodige keuzes in je webwinkel 28-02-2012
-
Wat is conversie optimalisatie? 27-02-2012
-
Extreem lange checkout funest voor conversie 24-02-2012
Reageren
Je e-mail adres wordt niet getoond.